"Zabicie Świętego Jelenia"

W piątek, 17 listopada - na ponad miesiąc przed polską premierą - Kino Pod Baranami zaprezentuje film Zabicie świętego jelenia w reżyserii Yorgosa Lanthimosa, jednego z najbardziej oryginalnych, kontrowersyjnych i utalentowanych współczesnych twórców filmowych. Autor Kła prezentuje klaustrofobiczną, trzymającą w napięciu i okraszoną wyjątkowo czarnym humorem opowieść o niemożliwym do dokonania wyborze. W rolach głównych wystąpili Nicole Kidman, Colin Farrell, który współpracował już z reżyserem przy filmie Lobster. Lanthimos otrzymał nagrodę za najlepszy scenariusz podczas tegorocznego festiwalu w Cannes.

Cichą Noc, nagrodzony w Gdyni (m.in. za najlepszy film i najlepszą rolę męską) debiut Piotra Domalewskiego z udziałem Dawida Ogrodnika, Tomasza Ziętka i Arkadiusza Jakubika, Kino Pod Baranami pokaże na trzech seansach przedpremierowych. Pokazy odbędą się w sobotę i niedzielę (18 i 19 listopada) wieczorem, a także w sobotni poranek (19 listopada) w ramach listopadowego SMAK-u, czyli Spotkań Młodych Amatorów Kina. SMAK to inicjatywa uczniów krakowskich licealistów, którzy wspólnie oglądają premierowe filmy, a po seansie - w luźnej atmosferze - o nich dyskutują. Spotkania odbywają się raz w miesiącu, w sobotnie przedpołudnia, bilety dla uczniów kosztują 10 zł. Każdą projekcję poprzedza wprowadzenie jednego z uczestników.

"Cicha Noc"

W ramach trzeciej edycji Dni Austrii organizowanych przez Konsulat Generalny Austrii w Krakowie, na ekranie przedpremierowo na wiele tygodni przed polską premierą pojawi się również Happy End (22 listopada), najnowsza produkcja legendy austriackiego kina Michaela Haneke. Twórca Funny Games i Białej wstążki przedstawia opowieść o bogatej rodzinie mieszkającej we francuskim Calais. Akcja filmu trwa zaledwie kilka dni, podczas których na jaw wychodzą długo skrywane sekrety, stawiające bohaterów w obliczu katastrofy. Happy End to prawdziwie mroczna satyra na życie europejskiej burżuazji i przenikliwy komentarz na temat przyszłości Zachodu w ogóle. W roli głównej wystąpiła jedna z ulubionych aktorek reżysera, Isabelle Huppert oraz Jean-Louis Trintignant. To ich czwarty wspólny film oraz drugie, po obsypanej nagrodami Miłości, spotkanie pod okiem austriackiego mistrza.

Serię przedpremier zakończy pierwszy krakowski pokaz filmu, który zrobił furorę w Cannes - The Florida Project (23 listopada) w reżyserii Seana Bakera (Mandarynka). To historia małej Moonee, która wraz z paczką przyjaciół odkrywa magię mieszkania w motelu tuż przy parku rozrywki. Okrzyknięty przez krytykę jednym z najlepszych filmów roku, film Bakera pewnie zmierza po oscarowe nominacje, a branża przewiduje sukces na miarę zeszłorocznego Moonlight, wyprodukowanego w tym samym studiu A24. W rolach głównych wystąpili: młodziutka Brooklynn Prince, debiutująca na ekranie Bria Vinaite oraz Willem Dafoe.

"Happy End"

Listopadowe przedpremiery w Kinie Pod Baranami
Cicha Noc, Zabicie świętego jelenia,
Happy End oraz The Florida Project
17-23 listopada 2017

Harmonogram projekcji:

piątek, 17 listopada
19.00 Zabicie Świętego Jelenia | The Killing Of A Sacred Deer
reż. Yorgos Lanthimos, Wielka Brytania/Irlandia/USA 2017, 121'
polska premiera: 29 grudnia 2017

sobota, 18 listopada
10.00 SMAK, czyli Spotkanie Młodych Amatorów Kina:
Cicha Noc | Cicha Noc
reż. Piotr Domalewski, Polska 2017, 100'
polska premiera: 24 listopada 2017
19.00 Cicha Noc | Cicha Noc
reż. Piotr Domalewski, Polska 2017, 100'
polska premiera: 24 listopada 2017

niedziela, 19 listopada
19.00 Cicha Noc | Cicha Noc
reż. Piotr Domalewski, Polska 2017, 100'
polska premiera: 24 listopada 2017

środa, 22 listopada
19.00 Happy End | Happy End
reż. Michael Haneke, Austria/Francja/Niemcy, 108’
polska premiera: 19 stycznia 2018

czwartek, 23 listopada
19.00 The Florida Project | The Florida Project
reż. Sean Baker, USA 2017, 115'
polska premiera: 29 grudnia 2017

Informacje o cenach biletów na www kina.

"The Florida Project"

O filmach:

Cicha Noc | Cicha Noc
reż. Piotr Domalewski, Polska 2017, 100'
Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni 2017: Złote Lwy dla najlepszego filmu i najlepszej pierwszoplanowej roli męskiej (Dawid Ogrodnik), Nagroda Jury Młodzieżowego, Nagroda Dziennikarzy, Nagroda Sieci Kin Studyjnych i Lokalnych i Don Kichot - Nagroda Polskiej Federacji Dyskusyjnych Klubów Filmowych
Adam, na co dzień pracujący za granicą, w Wigilię Bożego Narodzenia odwiedza swój rodzinny dom na polskiej prowincji. Z początku ukrywa prawdziwy powód tej nieoczekiwanej wizyty, ale wkrótce zaczyna wprowadzać kolejnych krewnych w swoje plany. Szczególną rolę do odegrania w intrydze ma jego ojciec, brat, z którym Adam jest w konflikcie oraz siostra z mężem. Sytuacja komplikuje się jeszcze bardziej, kiedy zgodnie z polską tradycją, na stole pojawia się alkohol. Nikt z rodziny nie spodziewa się, jak wielki wpływ na życie ich wszystkich będą miały dalsze wydarzenia tej wigilijnej nocy.

Happy End | Happy End
reż. Michael Haneke, Austria/Francja/Niemcy, 108’
MFF w Cannes 2017: konkurs główny
FF w Monachium 2017: nominacja do nagrody dla najlepszego filmu zagranicznego
FF w Sydney 2017: nominacja do nagrody dla najlepszego filmu
Pod najbardziej ironicznym z tytułów w dorobku Haneke kryje się jeden z najbardziej intrygujących filmów tego twórcy, rzecz ostra jak spojrzenie Jean-Louis Trintignanta. Z jednej strony to przegląd ikonicznych motywów pojawiających się w kinie Austriaka (międzypokoleniowy konflikt, straszni mieszczanie, dysfunkcyjna rodzina, przemoc, której ofiary zjawiają się w najmniej spodziewanym momencie, starość, władza technologii). Z drugiej zaś to brutalna diagnoza stawiana Europie (w sposób, przyznajmy, szokujący, ale i zabawny). To także elektryzujące ekranowe spotkanie Haneke'owskich gwiazd: Isabelle Huppert gra głowę bogatej rodziny, natomiast Jean-Louis Trintignant jej planującego samobójstwo ojca. Żyjącą w Calais (przypomnijmy, że to miejscowość, która stała się symbolem uchodźczego kryzysu) rodzinę burżujów w ciągu kilku dni spotyka seria katastrof, wiodąca Laurentów ku upadkowi. W tę samą stronę zmierza niewątpliwie dysfunkcyjny, pozbawiony empatii i witalności Zachód. Co w takim razie oznacza tu happy end?
(Małgorzata Sadowska dla www.nowehoryzonty.pl)

The Florida Project | The Florida Project
reż. Sean Baker, USA 2017, 115'
MFF w Hamburgu 2017: nominacja do nagrody Art Cinema, Nagroda Krytyków (Sean Baker)
Nagrody Gotham 2017: 3 nominacje - najlepszy film pełnometrażowy, najlepszy aktor (Willem Dafoe), najlepszy debiut (Brooklynn Prince)
Moonee ma sześć lat i zawadiacki uśmiech, a dni spędza poza domem z paczką przyjaciół. Dom w ich przypadku oznacza motel Magic Castle, z zewnątrz przypominający pałac z bajki. Ale w pokojach, które wynajmuje się na godziny, raczej nie spotka się księżniczki. Mieszkają tu za to rozmaici dziwacy, życiowi przegrani i zarabiające najniższą krajową sprzątaczki. Moonee, nie zważając na okoliczności, niczym odkrywca z przygodowej powieści przemierza okoliczne nieużytki, jakby były najgęstszą dżunglą i wymyśla z kolegami kolejne psikusy. Nieświadoma coraz bardziej ryzykownych kroków, jakie musi podejmować jej mama, by opłacić pokój na kolejny tydzień, dziewczynka jest najszczęśliwszym dzieckiem na świecie. Całkiem, jakby czerpała energię z wychylającego się zza horyzontu pobliskiego Disneylandu.

Zabicie Świętego Jelenia | The Killing Of A Sacred Deer
reż. Yorgos Lanthimos, Wielka Brytania/Irlandia/USA 2017, 121'
MFF w Cannes 2017: konkurs główny, najlepszy scenariusz (Yorgos Lanthimos)
Steven (Farrell) jest wybitnym kardiochirurgiem, a jego żona, Anna (Kidman), szanowaną okulistką. Mają dwójkę dzieci: 14-letnią Kim i 12-letniego Boba. Są zamożni, zdrowi i toczą szczęśliwe, rodzinne życie. Steven przyjaźni się z 16-letnim Martinem, który nie ma ojca i którego niejako przyjął pod swoje skrzydła. Pewnego dnia mężczyzna przedstawia chłopaka swojej rodzinie. Od tego czasu sprawy przybierają nieoczekiwany, katastrofalny w skutkach obrót. Idealny świat zamienia się w chaos, a Steven staje przed niewyobrażalnie trudnym wyborem. Bez względu na to, jaką decyzję podejmie, stanie się sprawcą tragedii we własnej rodzinie.

Colin Farrell, Nicole Kidman i Alicia Silverstone w nagrodzonym w Cannes hipnotycznym thrillerze Yorgosa Lanthimosa (Lobster), z inspiracjami sięgającymi greckiej tragedii.

Kino Pod Baranami
Rynek Główny 27
31-010 Kraków
12 423 07 68
www.kinopodbaranami.pl

źródło: informacja prasowa