Po raz kolejny Kino Pod Baranami gościć będzie najlepsze rosyjskie produkcje filmowe minionego sezonu, prezentowane w ramach festiwalu “Sputnik nad Polską”.

W programie krakowskiej repliki m.in. laureat Grand Prix tegorocznej edycji festiwalu, czyli Arytmia Borysa Chlebnikowa. W rolę zapracowanego lekarza pogotowia poświęcającego wszystko dla swoich pacjentów wcielił się Aleksandr Jacenko, nagrodzony za swoją rolę na festiwalu w Karlowych Warach. Na ekranie pojawi się również wielokrotnie nagradzany debiut fabularny Kantemira Bałagowa Bliskość. To rozgrywająca się pod koniec lat 90. historia porwania młodego żydowskiego chłopaka, zainspirowana prawdziwymi wydarzeniami. Widzowie Kina Pod Baranami zobaczą również nagrodzony w Karlowych Warach film drogi Aleksandra Chanta pt. Jak Witia Czesnok wiózł Liochę Sztyra do domu opieki. O poświęceniach, do których zdolna jest młoda baletnica marząca o występie w legendarnym rosyjskim teatrze, opowie Walerij Todorowskij w filmie Bolszoj.

Prezentowany w ramach festiwalu najnowszy film Pawła Łungina (Wyspa) Dama pikowa to uhonorowana trzema nagrodami Rosyjskiej Akademii opowieść o burzliwych losach pewnej produkcji teatralnej, na podstawie opowiadania Aleksandra Puszkina pod tym samym tytułem. Projekcji towarzyszyć będzie spotkanie z dr hab. Joanną Wojnicką, redaktorką książki Od Puszkina do Brodskiego. Adaptacje literatury rosyjskiej (Wyd. Ekrany). Spotkanie poprowadzi filmoznawca i zastępca redaktora naczelnego czasopisma “EKRANy”, Miłosz Stelmach.

"Czas pionierów"

O radzieckich astronautach, którzy jako pierwsi poruszali się w otwartej przestrzeni kosmicznej opowie Dmitrij Kisielow w filmie Czas pionierów. W nagrodzonej na festiwalu w Lipsku, rosyjsko-polskiej koprodukcji dokumentalnej Przekonania, reżyserka Tatiana Czystowa bada realne konsekwencje odmowy służby wojskowej w Rosji. Na pograniczu fikcji i dokumentu porusza się Charly Braun śledząc losy brazylijskich aktorek próbujących swoich sił w rosyjskim show-biznesie w filmie Rosyjska czerwień.

W ramach festiwalu najmłodsi widzowie wezmą udział w specjalnym spotkaniu cyklu Baranki Dzieciom pod hasłem Baranki w Rosji. W programie pokaz przygód Misia Puszatka oraz zajęcia plastyczne.

Sputnik Nad Krakowem - replika 11. Festiwalu Filmów Rosyjskich
11-17 grudnia 2017
Kino Pod Baranami

Program:

poniedziałek, 11 grudnia 2017
19.00 Jak Witia Czesnok Wiózł Liochę Sztyra Do Domu Opieki
| Kak Vitka Chesnok Vez Lecha Shtyrya V Dom Invalidov
reż. Aleksander Chant (Jewsiejew), Rosja 2017, 90'
20.45 Czas Pionierów | Vremya Pervykh
reż. Dmitrij Kisielow, Rosja 2017, 140'

wtorek, 12 grudnia 2017
19.00 Rosyjska Czerwień | Vermelho Russo
reż. Charly Braun, Rosja/Brazylia/Portugalia 2017, 90'
20.45 Bolszoj | Bolshoi
reż. Walerij Todorowskij, Rosja, 2016, 132’

środa, 13 grudnia 2017
19.00 Przekonania | Convictions
reż. Tatiana Czystowa, Rosja/Polska, 2016, 63'

czwartek, 14 grudnia 2017
18.00 Dama Pikowa | Dama Pik
reż. Paweł Łungin, Rosja 2016, 120'
+ spotkanie z dr hab. Joanną Wojnicką
- promocja książki Od Puszkina do Brodskiego. Adaptacje literatury rosyjskiej

piątek, 15 grudnia 2017
19.00 Arytmia | Arytmiya
reż. Borys Chlebnikow, Rosja/Niemcy/Finlandia, 2017, 112'

sobota, 16 grudnia 2017
19.00 Bliskość | Tesnota
reż. Kantemir Bałagow, Rosja 2017, 118'

niedziela, 17 grudnia 2017
11.00 Baranki w Rosji: Miś Puszatek
reż. Fiodor Chitruk, ZSRR 1969-72, 48’
+ zajęcia plastyczne z Joanna tworzy & OLEK

Bilety:
20 zł (normalny) | 15 zł (ulgowy)
Karnet (8 filmów): 80 zł

"Arytmia"

O filmach:

Arytmia | Arytmiya
reż. Borys Chlebnikow, Rosja/Niemcy/Finlandia, 2017, 112'
Festiwal Filmów Rosyjskich „Sputnik nad Polską” 2017: Grand Prix, Nagroda Publiczności
MFF w Chicago 2017: konkurs główny, Srebrny Hugo dla najlepszego aktora (Aleksandr Jacenko)
MFF w Haifie 2017: najlepszy film zagraniczny
MFF w Karlowych Warach 2017: najlepszy aktor (Aleksandr Jacenko)
MFF na Sachalinie 2017: Grand Prix, najlepszy aktor (Aleksandr Jacenko), Nagroda Publiczności
Otwarty Festiwal Filmu Rosyjskiego „Kinotawr” w Soczi 2017: Grand Prix, najlepszy aktor (Aleksandr Jacenko)
Oleg jest utalentowanym lekarzem. Pracuje w pogotowiu ratunkowym, jeździ karetką od pacjenta do pacjenta. Doskonale zdaje sobie sprawę, że jego przyjazd może zmienić wszystko, dlatego często stara się dokonywać rzeczy niemożliwych. Wszystko inne może zaczekać: rodzina, kariera… Podczas gdy Oleg ratuje innych, jego żona, zmęczona takim życiem, decyduje się na rozwód, a w szpitalu pojawia się nowy szef, dla którego liczą się tylko liczby i regulaminy.

Bliskość | Tesnota
reż. Kantemir Bałagow, Rosja 2017, 118'
MFF w Cannes 2017: Nagroda Międzynarodowej Federacji Krytyki Filmowej (FIPRESCI) w sekcji Un Certain Regard
MFF w Salonikach 2017: konkurs główny
Otwarty Rosyjski Festiwal Filmowy "Kinotawr" w Soczi 2017: najlepszy debiut (Kantemir Bałagow), Nagroda Izby Krytyków i Znawców Filmowych
Pełnometrażowy debiut fabularny ucznia Aleksandra Sokurowa. Akcja filmu, opartego częściowo na prawdziwych wydarzeniach, toczy się pod koniec lat 90. w Nalczyku. Nieznani sprawcy porywają młodego Żyda – syna właściciela warsztatu samochodowego. W centrum wydarzeń znajduje się jednak siostra porwanego - buntowniczka Iłana, która jako jedyna jest w stanie wyrwać swoich bliskich z opresji.

Bolszoj | Bolshoi
reż. Walerij Todorowskij, Rosja, 2016, 132’
Niezwykle utalentowana tancerka baletowa Julia Olszańska pochodzi z małego górniczego miasta. Jej talent zostaje zauważony przez byłego artystę baletu, który postanawia pomóc dziewczynce w drodze na główną scenę Rosji – Teatr Bolszoj. Droga ta wiedzie przez szkołę baletową, w której młodą niepokorną prowincjuszkę otacza swoją opieką jeszcze bardziej niepokorna nauczycielka. Metamorfoza w primabalerinę wymaga niewiarygodnego poświęcenia i Julia na własnej skórze przekonuje się, że świat wielkiego baletu to nie tylko biel puent i szelest jedwabnych wstążek.

Czas Pionierów | Vremya Pervykh
reż. Dmitrij Kisielow, Rosja 2017, 140'
Rozgrywająca się w czasie Zimnej Wojny, prawdziwa historia lotu statku kosmicznego „Woschod 2”, podczas którego człowiek wykonał spacer w otwartej przestrzeni kosmicznej. Przy pomocy najnowszych technologii ekipa filmu odtworzyła dramatyczne okoliczności bohaterskiego lotu i powrotu na Ziemię załogi składającej się z Pawła Bielajewa i Aleksieja Leonowa, który wziął udział w realizacji filmu jako jeden z głównych konsultantów.

Dama Pikowa | Dama Pik
reż. Paweł Łungin, Rosja 2016, 120'
Festiwal Filmowy Black Nights w Talinie 2016: Nagroda Publiczności
Nagrody Rosyjskiej Narodowej Akademii Sztuk i Nauk Filmowych: Złoty Orzeł za najlepszą rolę męską (Iwan Jankowskij), najlepszą charakteryzację i efekty specjalne
Diwa operowa Sofia Mayer po wielu latach emigracji wraca do Rosji. Śpiewaczka ma zamiar wyreżyserować Damę pikową Czajkowskiego na scenie, na której kiedyś debiutowała. Spektakl niewątpliwie będzie wydarzeniem sezonu, a aktorów biorących w nim udział czeka popularność. O sławie i pieniądzach marzy także młody śpiewak zespołu operowego, Andriej, a Dama pikowa jest dla niego szansą, by zrealizować marzenia. Jest gotowy na wszystko, aby dostać rolę Hermana, czego domyśla się Sofia, która dla siebie zostawiła rolę Hrabiny. Diwa rozpoczyna zaciętą grę, w którą wciągnięci zostaną wszyscy uczestnicy spektaklu.

Jak Witia Czesnok Wiózł Liochę Sztyra Do Domu Opieki
| Kak Vitka Chesnok Vez Lecha Shtyrya V Dom Invalidov
reż. Aleksander Chant (Jewsiejew), Rosja 2017, 90'
MFF w Karlowych Warach 2017: Nagroda Główna programu “Na Wschód od Zachodu”
Kino drogi w rosyjskim wydaniu. 27-letni Witka, którego dzieciństwo upłynęło w domu dziecka, marzy o ucieczce od „utrudniających mu życie” żony i syna. Nieznający rodzicielskiej miłości, niezdolny do okazywania ciepłych ludzkich uczuć, spotyka po latach ojca - kiedyś kryminalistę, a obecnie po prostu podstarzałego kalekę. Witka postanawia odwieźć ojca do domu opieki dla niepełnosprawnych, nie spodziewając się, jakie przygody i niebezpieczeństwa czyhają na nich po drodze.

"Bliskość"

Przekonania | Convictions
reż. Tatiana Czystowa, Rosja/Polska, 2016, 63'
Międzynarodowy Festiwal Filmów Dokumentalnych w Lipsku 2016: najlepszy film dokumentalny z Europy Wschodniej
Festiwal Artdocfest w Moskwie 2016: najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny
W Rosji prawo do zastępczej służby cywilnej po raz pierwszy zagwarantowała Konstytucja z 1993 roku. Według ustawy zasadniczej prawo do odmowy służby wojskowej mają teraz nie tylko osoby wierzące. Inni obywatele mogą zadeklarować jako przyczynę odmowy nie wiarę, ale swoje przekonania, przeciwstawne, niezgodne lub sprzeczne ze służbą wojskową: światopoglądowe, filozoficzne, moralno-etyczne, polityczne i inne. Próba skorzystania ze swojego obywatelskiego prawa w Rosji często przeradza się jednak w tragiczny konflikt Jednostki i Systemu, który mierzy wszystkich jedną miarą i który jest bezlitosny wobec tych, którzy próbują wyróżnić się z tłumu.
Rosyjsko-polska koprodukcja dokumentalna w reżyserii Tatiany Czystowej, nagrodzona na festiwalu w Lipsku.

Rosyjska Czerwień | Vermelho Russo
reż. Charly Braun, Rosja/Brazylia/Portugalia 2017, 90'
MFF w Rio de Janeiro 2017: najlepszy scenariusz (Martha Nowill, Charly Braun)
Zabawny kolaż dokumentu i fikcji zainspirowany prawdziwą podróżą dwóch młodych brazylijskich aktorek do Rosji w celu doskonalenia warsztatu aktorskiego pod okiem słynnego rosyjskiego pedagoga. Brazylijki, Martha Nowill i Maria Manoella, oraz portugalska gwiazda filmowa, Soraia Chaves, rywalizują między sobą o pierwszeństwo na teatralnej scenie. Równolegle poznają nową kulturę, z trudem przyzwyczajają się do życia w akademiku i jedzenia w stołówce, po raz pierwszy widzą zamieć śnieżną i gołoledź i, oczywiście, przeżywają romantyczne chwile.

Baranki w Rosji: Miś Puszatek
reż. Fiodor Chitruk, ZSRR 1969-72, 48’
+ zajęcia plastyczne z Joanna tworzy & OLEK
Film jest adaptacją rosyjskiej wersji przygód Kubusia Puchatka, autorstwa Borisa Zachodera. Rosyjski Kubuś, jak i jego zagraniczni koledzy, uwielbia miód, przyjaźni się z Prosiaczkiem, Królikiem i Kłapouchym, i mieszka w Zaczarowanym Lasku. Jest wiecznym optymistą, poetą i filozofem, a także autorem wielu genialnych cytatów.

Zajęcia plastyczne poprowadzi duet: Joanna Żyłowska (Joanna tworzy) oraz Olek Rajewski (OLEK).

Joanna Żyłowska jest projektantką i pedagogiem, absolwentką krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Współpracowała m.in. z Małopolskim Ogrodem Sztuki, Domem Kultury Inspiro, Fundacją Bullerbyn i Uniwersytetem Dzieci UE.

Olek Rajewski to rysownik, malarz, artysta interdyscyplinarny. Organizator licznych wydarzeń kulturalnych oraz warsztatów dla dzieci i dorosłych. Mentor w leśnym przedszkolu Dzika osada oraz animator w Planecie zabawy.

Spotkanie z dr hab. Joanną Wojnicką, redaktorką książki „Od Puszkina do Brodskiego. Adaptacje literatury rosyjskiej”

dr hab. Joanna Wojnicka - historyk filmu, pracownik naukowy Instytutu Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Zajmuje się historią kina europejskiego, a także związkami kina z innymi sztukami, przede wszystkim literaturą i teatrem. Autorka książek Świat umierający. O późnej twórczości Luchino Viscontiego (2001, nominacja do nagrody im. Bolesława Michałka za najlepszą książkę filmową roku), Słownika wiedzy o filmie (wraz z Olgą Katafiasz, 2005, wyd. II 2009), oraz monografii sowieckiego kina odwilżowego: Dzieci XX Zjazdu. Film w kulturze sowieckiej lat 1956-1968 (2012, nominacja PISF dla najlepszej filmowej książki roku). Redaktorka (wraz z Grażyną Stachówną) tomów Autorzy kina europejskiego (2003) oraz Autorzy kina polskiego (2004). Opublikowała ponad 30 artykułów w czasopismach i książkach zbiorowych, w tym rozdziały poświęcone historii kina rosyjskiego i sowieckiego w pierwszym i drugim tomie Historii kina (Kino nieme, 2009; Kino klasyczne, 2011).

W listopadzie 2017 roku nakładem Wydawnictwa Ekrany pod jej redakcją ukazała się książka Od Puszkina do Brodskiego. Adaptacje literatury rosyjskiej. To nowy tom z serii Literatura na ekranie przybliżający różnorodność filmowych adaptacji wielkich dzieł rosyjskich pisarzy. Autorzy zapraszają do kinofilskiej podróży od obsadzonej gwiazdami brytyjskiej ekranizacji słynnego poematu Puszkina po stylistyczny eksperyment inspirowany esejami Josifa Brodskiego.

Miłosz Stelmach - zastępca redaktora naczelnego czasopisma o tematyce audiowizualnej "EKRANy" i doktorant w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ. Interesuje się filmowym modernizmem i jego przejawami w polskim kinie, a także przemianami współczesnego kina artystycznego.

Kino Pod Baranami
Rynek Główny 27
31-010 Kraków
12 423 07 68
www.kinopodbaranami.pl

źródło: informacja prasowa